D-vitamin – hvorfor er det vigtigt at få?

Vitaminer er livsnødvendige, men særligt ét vitamin får meget opmærksomhed. Vitamin D. Alle har brug for D-vitamin, men hvor får man det fra, hvor meget D-vitamin skal man have om dagen, og hvordan får man nok? Det, og meget mere, kan du få svar på her.

Hvad gør vitamin D?

D-vitamin har stor betydning for kroppen. Det bidrager bl.a. til, at:

  • immunsystemet kan fungere normalt
  • vedligeholde normale knogler
  • vedligeholde normale tænder
  • vedligeholde normal muskelfunktion
  • sikre normal optagelse af calcium

Kilder til D-vitamin

Andre vitaminer kan vi spise os til, men kroppens behov for D-vitamin bliver ikke dækket gennem maden. Der er næsten intet D-vitamin i planter, så vi får ikke nok fra frugt og grønsager – det findes kun i meget små mængder i bl.a. grønkål og broccoli. Det vigtige D-vitamin findes i mælk og andre mejeriprodukter, i æg og i fede fisk som laks, sild og makrel. 

For at få nok D-vitamin skal vi ud i solen. D-vitamin dannes nemlig, når solens UVB-stråler rammer huden. 

Dannes der D-vitamin i huden, når man bruger solcreme? Det kan du læse lidt om her.

Hvordan får man D-vitamin om vinteren?

Vores væsentligste kilde til D-vitamin er sollys – men her i landet er solens stråler kun kraftige nok i sommerhalvåret. Derfor er vores D-vitamin-niveau i kroppen generelt lavere i de mørke måneder, hvor mange danskere vil have gavn af et kosttilskud med vitamin D3.

Hvor meget D-vitamin om dagen?

Der gælder forskellige anbefalinger til babyer, børn, voksne og personer med særlige behov.

D-vitamin til børn

Småbørn i voksealderen kan ikke spise de mængder mad, der skal til for at dække behovet for D-vitamin til barnets knogler. Myndighedernes nyeste anbefalinger er:

  • til børn fra 0 til 4 år:
    et dagligt tilskud af 10 mikrogram D-vitamin
  • til børn over 4 år:
    et dagligt tilskud af 10 mikrogram D-vitamin i perioden fra oktober til og med april

Spædbørn, som får mindst 800 ml modermælkserstatning dagligt, skal ikke også have D-vitamindråber, hvis modermælkserstatningen indeholder 1,3 µg D-vitamin pr. 100 ml. (Se deklarationen på pakken).

Hvor meget D-vitamin til voksne?

Da mange danskeres vitamin D-niveau er for lavt om vinteren, anbefaler man til voksne et tilskud af 10 mikrogram D-vitamin hver dag i perioden fra oktober til og med april.

D-vitamin til personer med særlige behov

Nogle grupper har særligt behov for D-vitamin. Man anbefaler et dagligt kosttilskud med 10 mikrogram D-vitamin til:

  • gravide
  • kvinder, der ammer
  • personer, som undgår solen eller ikke er udendørs hver dag
  • personer med mørk hud

Personer over 70 år og personer med øget risiko for knogleskørhed bør året rundt sikre sig et dagligt tilskud af 20 mikrogram D-vitamin plus 800-1.000 mg calcium.

Kan man få for meget D-vitamin?

Man bør ikke overdosere indtaget af D-vitamin. Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen henviser til de øvre sikre grænser for dagligt indtag, som er fastlagt af EU’s Scientific Committee on Food:

  • spædbørn 0-6 måneder:
    højst 25 mikrogram dagligt
  • børn fra 6 måneder til 10 år:
    højst 50 mikrogram dagligt
  • børn fra 11 år og voksne, inkl. gravide og kvinder der ammer:
    højst 100 mikrogram dagligt.

 

 

 

Del artiklen: