Jernmangel, hvad kan man gøre?

Jern er et mineral, som kroppen har brug for at få tilført. Se her, hvorfor jern er vigtigt for kroppen, hvem der kan have ekstra behov for jern, hvilke madvarer vi får det fra, og lær tegnene på jernmangel at kende.

Hvad gør jern for kroppen?

Jern er et mineral, som har flere forskellige funktioner i kroppen. Jern mindsker træthed og udmattelse, og bidrager også til:

  • en normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin

  • en normal ilttransport i kroppen

  • celledelingsprocessen

  • et normalt energistofskifte

  • en normal kognitiv funktion

  • immunforsvarets normale funktion

Kilder til jern i kosten

Det er ret let for de fleste at få dækket kroppens behov for jern gennem maden. Nogle af de bedste jernkilder er kornprodukter såsom brød, havregryn, perlebyg, perlespelt og bulgur. Andre fødevarer med højt indhold af jern er bl.a. bønner, kikærter, linser, spinat, æg, fisk og kød.

C-vitamin gør det lettere for kroppen at optage jern. Det er derfor en god idé at spise de jernholdige fødevarer sammen med citroner, appelsiner, peberfrugter og andre C-vitaminrige frugter og grønsager.

Symptomer på jernmangel

Hvis kroppen er i jernunderskud, kan man føle sig træt og uoplagt. Symptomer på jernmangel er træthed, svimmelhed, hjertebanken, hovedpine og åndenød.

Jernmangel er den mest almindelige årsag til blodmangel, dvs. lav blodprocent (anæmi). Kontakt lægen, hvis du er i tvivl.

Jernmangel hos kvinder

Kroppen forbruger jern bl.a. ved menstruation, under graviditet, efter en fødsel, når man sveder, og når man er meget fysisk aktiv. Normalt vil man få tilstrækkeligt med jern, hvis man spiser en sund og varieret kost, men sommetider er behovet større. Det gælder bl.a. for gravide. Så i nogle tilfælde kan et jerntilskud være nødvendigt.

Gravide, behov for jern 

Som gravid skal du være opmærksom på kroppens behov for jern. Under en graviditet øges blodmængden i kroppen, og derfor har kroppen brug for ekstra jern i den periode. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et dagligt tilskud af 40-50 mg ferrojern fra den 10. graviditetsuge.

 

 

 

Del artiklen: